FrågaSKATTERÄTTÖvrigt31/10/2012

ROT-avdrag

Vi har anlitat en firma för takrenovering. Offerten var på 260 tkr med rotavdrag 50% på arb.kostnaden 100 tkr. Vi har betalt 160 tkr. Firman har nu nekats rotavdrag med 50 tkr då min man står för kontraktet på huset. Vi visste inte att båda måste stå som ägare och firman kollade inte. Vi har bott i huset i 21 år/varit gifta i 23 år. Vad ska vi göra för att komma tillrätta med detta?

Lawline svarar

Hej! Regleringen om rätt till skattereduktion för husarbete finns i 67 kap inkomstskattelagen (IL) (se https://lagen.nu/1999:1229#A11). Skattereduktion för husarbete medges med halva arbetskostnaden men dock med högst 50 000 kr per person och år (se 67:19 IL). För att en person ska medges avdrag för husarbete krävs också att denne står som ägare på huset (se 67:13 a IL). Även om man inte står som formell ägare på ett hus kan en maka eller make anses ha dold äganderätt om ett hus har införskaffats för gemensamt bruk, man bidragit ekonomiskt till köpet av huset samt att båda parter har haft för avsikt att huset ska ägas tillsammans. Detta förhållande regleras inte i lagtext utan har utvecklats i rättspraxis (se NJA 2002 s. 142). Skatteverket har, mot bakgrund av att dold äganderätt kan föreligga, tagit ställning till huruvida detta kan ge maka/make som inte står som formell ägare på ett hus, rätt till skatteavdrag för husarbete. Skatteverket kom härvid fram till att en person som är dold ägare till ett hus inte medges avdrag för skattereduktion. Om den dolda äganderätten görs öppen genom avtal och ansökan om inskrivning anses ett giltigt förvärv ha skett. ROT-avdrag kan då medges för sådana arbeten som utförts från och med dagen för överlåtelsen (se Skatteverkets ställningstagande nr 131 913846-09/111). Med hänsyn till att det endast är din man som står på ägare på huset är det endast han som kan tillgodoräkna sig ROT-avdrag med maximalt 50 000 kr. Skatteverket har härför nekat firman rotavdrag med resterande 50 000 kr eftersom du inte står som ägare och din man har erhållit full preliminär skattereduktion med 50 000 kr. Vad gäller rotavdraget finns det tyvärr inget ni kan göra eftersom det endast är din man som är berättigad till avdrag för husarbete. Om ni avser att utföra ytterligare husarbeten kan ni genom avtal göra den dolda äganderätten "öppen" så att ni båda står som ägare på huset. Ni har då båda rätt till skattereduktion med 50 000 kr per person och år. Lycka till!
Maria LindgrenRådgivare