Kontraktsbrott från köparens sida.

Hej, Vad händer om jag bryter ett undertecknat köpekontrakt på en skogsfastighet som jag även betalat handpenning för, före slutbetalning? Antar att jag blir betalningsskyldig på ngt belopp, men hur mkt och vem/ vad avgör? Mäklarens arvode, ska jag betala det också?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Svaret är beroende av hur avtalet är utformat, om det är villkorat osv. Rent generellt kan sägas att säljaren kan häva köpet pga. köparens dröjsmål med betalning om ett sådant villkor har tagits in i avtalet. En hävning av avtalet tar inte bort avtalsbundenheten eller avtalets giltighet utan kombineras ofta med skadestånd. Många gånger har säljaren, pga. handpenningavtal, rätt att behålla handpenningen om köparen inte genomför köpet. Handpenningen kan då, med vissa begränsningar, vara tillräckligt stor för att täcka skadeståndet. Om det inte finns några omständigheter i avtalet som gör att köpet är beroende av något annat än att endast köpekontraktet skrivs under så är du bunden till det avtal som skrivits. Vid ett kontraktsbrott faller inte avtalet, utan säljaren kan normalt kräva fullgörelse samt ränta alternativt annan påföljd som gör att säljaren sätts i samma ekonomiska situation som om avtalet hade fullgjorts. Det ovan nämnda handpenningavtalet kan även ha den funktionen att det ses som en maxgräns för vilket skadestånd som kan betalas ut, trots att bindande avtal har ingåtts. Denna typ av avtal/ klausul kan ibland jämkas om den kan ses som oskälig. Vilket belopp som ska betalas beror helt på vad som skrivits i köpeavtalet och om avtalet är villkorat. Jag kan tyvärr inte svara mer exakt än ovan givna förklaring då jag inte har tillgång till fler uppgifter. Vänligen,
Frida LindbergRådgivare