FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder30/10/2012

Försvårande och förmildrande omständigheter vid straffutmätning

Hej, Jag har blivit anmäld för misshandel. Detta uppstod i samband med att en vän till mig hade en fest och gick och la sig varpå han gav mig ansvaret över hans hus och fest. Incidenten som föranledde till anmälan av misshandel uppstod då jag skulle avvisa en person som inte var behörig att delta på festen, då han varken var bjuden och inte kände någon av deltagarna på festen. Samma person gjorde också anmälan av misshandel. Det ska tilläggas att personen vägrade lämna festen. Jag undrar nu om det finns förmildrande omständigheter eftersom det var jag som hade ansvaret för min väns hus/tomt och fest, och personen som anmälde mig inte hade behörighet att vara på min väns privata ägor. Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. I brottsbalken (BrB, https://lagen.nu/1962:700) kapitel 29 § 2-3, 5 finns det några omständigheter som kan göra det sk straffvärdet (ett slags mått på hur allvarligt det aktuella brottet är i jämförelse med liknande brott) högre eller lägre. Jag listar nedan de omständigheter som kan försvåra/lindra ditt straff, så kan du själv försöka avgöra vad som kan gälla i just ditt fall. Om du vill ha specifik information angående någon av dessa punkter rekommenderar jag dig att vända dig till Lawline igen med en ny fråga. _Det som försvårar straffvärdet (BrB kap 29 § 2) är om den tilltalade (du):_ 1. Avsett att brottet skulle få allvarligare följder än det faktiskt fått. 2. Visat stor hänsynslöshet. 3. Utnyttjat någon annans skyddslösa ställning eller svårigheter att värja sig. 4. Utnyttjat sin ställning eller i övrigt missbrukat särskilt förtroende. 5. Förmått någon annan att medverka till brottet 6. Haft som motiv att kränka en person på ett diskriminerande sätt. 7. Begått brottet för att kränka ett barns trygghet. _Vad som beaktas i en förmildrande riktning (BrB kap 29 § 3) är om den tilltalade (du):_ 1. Ditt brott föranleddes av någon annans uppenbart kränkande beteende. 2. Har en allvarlig psykisk störning/nedsatt förmåga att inse gärningens innebörd. 3. Ditt handlande står i samband med bristande erfarenhet, utveckling eller omdömesförmåga. 4. Begått brottet pga stark mänsklig medkänsla. _Vad som ytterligare kan lindra straffet (BrB kap 29 § 5) är om den tilltalade (du):_ 1. Drabbats av en allvarlig kroppsskada. 2. Sökt förebygga/avhjälpa/begränsa skadliga verkningar av brottet. 3. Frivilligt angett dig. 4. Förorsakas men genom att riskera utvisning (OBS, gäller inte om du är svensk medborgare). 5. Till följd av brottet drabbats/antagligen kommer drabbas av avskedande eller uppsägning från anställning eller annars få synnerlig svårighet i yrkes- eller näringsutövning. 6. Till följd av hög ålder eller dålig hälsa skulle drabbas oskäligt hårt av det utmätta straffvärdet. 7. Om det förflutit lång tid sedan brottet begicks. 8. Någon annan omständighet föreligger som påkallar att du bör få ett lägre straff än vad straffvärdet motiverar. Med vänliga hälsningar, Lovisa Falkman.
Lawline RådgivareRådgivare