Kattägares skadeståndsansvar

Grannens katt biter oprovocerat min fru i handen,detta orsakar akutvård stelkramssprutor mediciner sveda och värk transporter och även avstå från arbete, är kattens ägare verkligen utan ansvar?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga! Katt- och hundägares ansvar regleras i lagen (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter. Enligt 1 § skall hundar och katter hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter. I 19 § regleras att hundägare har ett s.k. strikt ansvar för skador som hunden orsakar. Detta innebär att skadeståndsansvar föreligger oavsett om hundägaren vållat skadan eller inte. Någon liknande lagregel saknas dock för kattägare. Skadeståndsansvar kan fortfarande föreligga, men i sådana fall enligt reglerna i skadeståndslagen (1972:207) (SkL). Enligt 2 kap 1 § SkL krävs för skadeståndsansvar att kattägaren agerat uppsåtligen eller av vårdslöshet. I detta fall har din fru bevisbördan för att grannen varit oaktsam och inte utövat tillräcklig uppsyn över katten. Med vänlig hälsning,
Linda OlssonRådgivare