FrågaAVTALSRÄTTAvtal29/10/2012

Kvarhållen betalning av försäljningsombud

Måndagen den 15/10 2012 åkte jag och tittade på en Ford mustang gt - 06 Jag skulle byta denna mot min Bmw 545 - 04 + 15.000:- emellan. Vi kollade varandras bilar och godkände dom. Jag kollade även upp bilen på bilregistret och kollade så den var besiktigad och påställd osv och att inga krediter eller upplysningar fanns på den. När vi skrev papper så kollade vi leg och jämförde med regbeviset så allt stämde. Vi skrev även köpekvitto och där står bland annat att båda fordonen är till fullo betalda. Men tisdag den 16/10 2012 så blev bilen anmäld stulen.. Den första ägaren hade lämnat bilen som ett försäljningsuppdrag åt en bilfirma, lämnat över regbevis och nycklar. Men när bilen såldes åt den som jag köpte bilen av, så fick inte ägaren pengarna utan företaget behöll dom. Vem har rätt till bilen?

Lawline svarar

Jag tolkar situationen som att bilfirman hade rätt att sälja bilen till den du köpte av och att denne betalade bilen genom att lämna pengar till bilfirman som därmed fick en skyldighet att lämna ut pengarna till den första ägaren. Om så är fallet föreligger den enda oegentligheten mellan bilfirman och den första ägaren. Den första ägaren har i så fall rätt att få ut det som bilfirman fått in för försäljningen av bilen, men denne borde inte ha någon rätt till bilen som sådan då ingenting tycks ha gått fel till i affären mellan bilfirman och den du köpte av. Detta borde gälla även om den du köpte bilen av borde ha betalat direkt till den första ägaren. Bilfirman måste ha insett varför denne förde över pengar till dem i samband med köpet och borde därmed få en skyldighet att lämna ut pengarna till den första ägaren. Om omständigheterna är sådana har du rätt till bilen.
Lawline RådgivareRådgivare