FrågaFAMILJERÄTTAdoption28/10/2012

Symbolisk adoption möjlig?

Jag vill adoptera min styvson men det hela ska vara som en rent symbolisk handling, dvs inga pengar ska vara inblandade. Kan man göra så att han varken ärver mig eller mina föräldrar och hur går det i så fall rent praktiskt till?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Adoptioner regleras i fjärde kapitlet av föräldrabalken. I 4:8 föräldrabalken stadgas att _"[v]id tillämpning av bestämmelse i lag eller annan författning som tillägger släktskap eller svågerlag rättslig betydelse skall adoptivbarn anses som adoptantens barn och icke som barn till sina biologiska föräldrar. Har make adopterat andre makens barn eller adoptivbarn, skall dock barnet anses som makarnas gemensamma"_. Denna bestämmelse innebär att vi i Sverige bara utnyttjar s.k. stark adoption. En sådan stark adoption leder b.la. till att (i) den adopterade får samma arvsrätt som eventuella barn i den "nya" familjen, (ii) den adopterades arvsrätt efter "bortadopterade" biologiska föräldrar, syskon och föräldrars släkt upphör helt (dvs. i din styvsons fall, den ena sidan av hans biologiska släkt),(iii) den adopterade får vid adoptionen efternamn efter den "nya" familjen i stort sett enligt samma regler som tillämpas vid födsel och (iv) adoptionen kan inte hävas. (Andra stycket av 4:8 föräldrabalken tar sikte på regler där avsaknaden av biologiska band ändå måste tillmätas betydelse såsom vid t.ex. sexualbrott). Det finns alltså i princip inget utrymme enligt föräldrabalken för att genomföra en mer symbolisk adoption (en s.k. svag adoption). Det finns dock upplägg som kan göra er adoption mer neutral i arvshänseende. _För det första_ kan ni se till att din styvson tecknar arvsavsägelser där han avsäger sig sin rätt till arv gentemot dig och dina föräldrar (17:2 ärvdabalken). _För det andra_ kan din styvson behålla sin arvsrätt hos den "bortadopterade" föräldern och dess släkt genom att dessa tecknar testamenten till förmån för honom (9:1 & 10:1 ärvdabalken). Mvh Mattias Föräldrabalken finns på https://lagen.nu/1949:381 Ärvdabalken finns på https://lagen.nu/1958:637
Lawline RådgivareRådgivare