FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt28/10/2012

Skadeståndskrav gentemot kommun

Hej Jag undrar vart jag vänder mig för att anmäla och ansöka om skadestånd i ett fall, med ett barn som nyligen har fått diagnosen ADD. Han fick en remiss av skolläkaren i Kalmar kommun. Remissen skrevs 2007-06-01. Vi fick komma på ett samtal, och fylla i en massa formulär. och sen fick vi vänta, jag ringde och tjatade på NP-teamet (som det hette på den tiden. Numera heter det barnpsyk (Bup) Dom sa att det är inte så bråttom mm..men i remissen står att barnet har destruktiva tankar, vill dö, blockerad av ilska mm. Detta tillstånd sabbade hela barnets högstadieperiod. Som blev till följd icke godkänd för gymnasiet. Förra året fick han en ny remiss av en annan skolläkare. vilket ledde till utredning som visade ADD.. Alltså 4 år bortslösade. Varför fick han inte en utredning. Detta ka jag anmäla och kräva skadestånd för. Vart vänder jag mig.

Lawline svarar

Hej. Tack för att du vänt dig till Lawline med din dock väldigt sorgliga fråga. Det första du borde göra är att JO-anmäla kommunen eller övrig ansvarig myndighet. En JO-anmälan resulterar dock inte i skadestånd men om Justitieombudsmannen (det vill säga JO) finner att kommunen eller ansvarig myndighet misskött sina uppgifter kan detta förbättra chanserna till skadestånd. Information om JO-anmälan finns på följande sida: http://www.jo.se/Page.aspx Gällande skadeståndet kan följande sägas. Enligt skadeståndslagen (https://lagen.nu/1972:207) 3 kapitlet 2 § ska staten eller kommun ersätta personskada, sakskada eller ren förmögenhetsskada som vållats genom fel eller försummelse vid myndighetsutövning. Det är denna paragraf ni bör sikta in er på. Eftersom motparten i detta fall är en kommun ska ni väcka skadeståndstalan i förvaltningsrätt och inte i vanlig domstol. Ni bör dels konsultera er hemförsäkring i syfte att undersöka om denna täcker rättegångskostnader och dels uppsöka en kunnig jurist på området. Dock är som framgår ovan min rekommendation att ni först JO-anmäler det inträffade. Bästa hälsningar och lycka till! Johan Wahlbom
Johan WahlbomRådgivare