Erkännande av dom om äktenskapsskillnad inom EU

Hej! Jag vänder mig till er för min väninnas räkning. Kortfattat så ska hon och hennes make skilja sig. Väninnan är svensk medborgare, maken brittisk medborgare. De är gifta borgerligt i Sverige och även i Storbrittanien men bor i Spanien sedan 10 år tillbaka. Väninnan och maken har en gemensam son på 7 år vilken är brittisk medborgare. Hur går de tillväga för att anses som skilda i samtliga länder? Behöver min väninna göra något rent praktiskt här i Sverige el räcker det med att ansöka i ett land?

Lawline svarar

Inom EU gäller den så kallade Bryssel II-förordningen, vilken behandlar bland annat domstols behörighet och erkännande av domar i äktenskapsmål. Om båda makarna fortfarande bor kvar i Spanien är det enligt artikel 3 i förordningen spansk domstol som är behörig att ta upp frågan om äktenskapsskillnad. Det innebär att din väninna och/eller hennes make ska väcka talan om äktenskapsskillnad i Spanien enligt spanska regler. Enligt artikel 21 ska domen sen erkännas i övriga medlemsstater, vilket innebär att makarna kommer anses som skilda även i Sverige och Storbritannien utan några ytterligare åtgärder. Vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare