Husköp

Hej! Min flickvän var arbetslös, hennes mamma sjukpensionär. De hade inte råd med en ny bostad som de önskade, av ekonomiska själ. De hittade ett hus. Hos banken var det min fd. flickvän och jag som skrev på papper. Huset köptes, och jag står personligen för samtliga lån av detta hus. Ska tilläggas att jag aldrig flyttade in i huset, endast min flickvän och hennes mamma. Min folkbokföringsadress är alltså densamma som tidigare. Avsikten var inte att bo där tillsammans. Jag har varit där på helger för att hjälpa dem få ordning på saker. Nu är det slut mellan henne och mig. Själv önskar jag tillbaka pengarna så snart det bara går. Huset har endast nyttjats för boende av just hennes mamma och min fd. flickvän. Har personligen aldrig bott där, eller har några som helst tillgångar/privatsaker där. Vad gäller?

Lawline svarar

Hej! Jag skulle egentligen behöva mer information för att kunna avgöra den här frågan, är det du som står som ägare för huset eller står också din f.d. som ägare på huset? Är det du som äger huset så är egentligen saken relativt okomplicerad, du har ju då rätt att sälja huset alternativt om de vill ersätta dig/ har möjlighet att överta lånet. Några sambobodelningsregler blir ju inte aktuella då ni aldrig bott tillsammans. Om din sambo också står som ägare på huset gäller samäganderättslagen och du behöver då hennes samtycke för att förfoga över huset alternativt kan du begära att huset ska säljas på exekutivt auktion på din begäran enligt 8 § samäganderättslagen. Hoppas det hjälpte! MVH Cecilia
Lawline RådgivareRådgivare