Försäljning av makars gemensamma bostad utan samtycke

Hej! Jag har en fråga angående försäljning av den gemensamma bostaden vid äktenskapsskillnad. Ponera att en av makarna vill sälja den gemensamma bostaden medan den andre maken vill bo kvar, vad gäller? Enligt 7:5, 1 st 1p ÄktB är det inte tillåtet att sälja den gemensamma bostaden utan samtycke av den andra maken, men kan man på något sätt kringgå detta, ex tvångsförsäljning eller liknande?

Lawline svarar

Hej, som du nämner i din fråga regleras situationen i 7:5, 1 st 1p ÄktB vilken du hittar här; https://lagen.nu/1987:230. Det är korrekt att utgångspunkten är att det krävs samtycke mellan makarna om en försäljning eller pantsättning av den gemensamma bostaden ska kunna ske. Detta utgör i realiteten en skyldighet för makarna att i förväg samråda om åtgärden i fråga. Avyttring av bostaden är dock inte omöjlig. Om en make vägrar att lämna sitt samtycke till en åtgärd som den andra maken vill företa, kan denne söka rättens tillstånd att vidtaga åtgärder. Detta framgår av 7:8 ÄktB. Rätten kommer då att göra en bedömning om det finns godtagbara skäl mot åtgärden i fråga. När de åberopade skälen kan anses godtagbara blir givetvis beroende av omständigheterna. Makes önskan om att bevara hemmet intakt har till exempel ansetts vara ett starkt skäl mot försäljning. Även ekonomiska aspekter har givits stor betydelse vid prövning. Ergo, det är möjligt att ansöka om tvångsförsäljning etc och således gå runt bestämmelsen. lycka till med detta hypotetiska problem
Lawline RådgivareRådgivare