Vad kan man göra åt falska anklagelser och verbala personangrepp?

Hej! Min ex-fru har visat enorm hat/ bitterhet mot mig den sista månaden. Hon kommer alltför ofta med falska anklagelser och personangrepp mot mig som är sårande. Exempel - "kriminell tjuv", "ekonomisk misshandel", "verbal misshandel", "monster", "djävul", "psykopat", "kvinno misshandlare", "vill varna alla Stockholms kvinnor om... och annan grymhet". Dessutom har hon nu även börjat spridit dessa falska anklagelser till gemensamma vänner, okända personer på Cafe Opera en kväll samt till mina arbetskollegor (helt enligt henne själv). Fråga - jag inser hon mår dåligt men trots det vill jag att hon ska sluta upp. Finns det något lagligt man kan göra åt situationen? Tacksam för råd.

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga! Det agerande du utsatts för faller under ärekränkningsbrott och är straffbart. Ärekränkningsbrotten delas in i förtal och förolämpning. Brottsbalken 5 kap. 1 § reglerar brottet förtal. Den som pekar ut en annan person som brottslig eller ”klandervärd i sitt levnadssätt” i syfte att kränka personens ära kan dömas till böter. Detsamma gäller om någon påstår något nedsättande om personen inför andra. Själva påståendet är tillräckligt för att kunna straffas, oavsett om det faktiskt lett till andra människors missaktning eller inte. Brottet förolämpning hittas i brottsbalken 5 kap. 3 §. Det som skiljer förolämpning från förtal är att i detta brott riktar sig uttalandet till den drabbade personen själv. Handlingar i form av till exempel kränkande anklagelse, skällsord eller beskyllning, som endast är menade att såra personens ära, kan också de straffas med böter. De falska anklagelser som riktats direkt till dig innebär förolämpning, medan det din ex-fru spridit till andra personer innebär förtal. Du kan alltså göra en polisanmälan mot din ex-fru för förtal och förolämpning.
Weronica NordinRådgivare