Vad händer när mina barn är familjehemsplacerade och jag tvingas flytta från orten?

Hej. Jag har tre barn och de placerades hos familjehem för ett år sen. Socialtjänsten placerade dem i familjehem på en närliggande ort och jag flyttade dit för barnens skull och för att jag skulle vara nära dem. Enligt socialtjänstens önskemål ska barnen så småningom komma hem till mig och hälsa på. Nu får jag inte lägenhet att bo i på den nuvarande orten utan vill flytta till annan ort som ligger långt härifrån. Min fråga är om mina barn också får flytta dit och kan få placering i nytt familjehem på den orten?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga! Det är svårt att säga generellt vad socialtjänsten skulle svara på din fråga. När det gäller placering i familjehem görs individuella bedömningar från fall till fall. Du bör ta kontakt med socialsekreteraren som är ansvarig för familjehemsplaceringen och tillsammans med den personen komma fram till vad som är bäst för barnen och för dig.
Weronica NordinRådgivare