FrågaAVTALSRÄTTAvtal14/10/2012

Konkurrensklausul: Giltighet och oskälighet.

Hej, jag var franchisetagare men tvingades i ett ekonomiskt nödläge att lämna verksamheten. Den övertogs då av franchisegivaren. Jag skrev i det läget under att inte ägna mig åt med dem konkurrerande verksamhet de följande två åren. Är avtal av de slaget giltiga?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Klausuler gällande konkurrens ser till att franchisetagaren inte utnyttjar franchisegivarens know-how i eget syfte. Detta är alltså en inskränkning av konkurrensfriheten samt en begränsning av dina handlingsmöjligheter. Sådana avtal skall vara skäliga. Vid bedömningen av om en konkurrensklausul är skälig tar man hänsyn till bland annat skyddsbehov av ”know-how”. Man tar även hänsyn till hur mycket känndom man har av "know-how". Vidare ska man ta hänsyn till bindningstiden, det vill säga den tid då konkurrensförbudet gäller får inte vara onödigt långtgående. Till slut brukar man väga in om den som är bunden av denna klausul har fått någon ekonomisk kompensation på grund av den. Detta handlar om ett avtal. Avtal skall hållas men får inte vara oskäliga, det framgår av avtalslagens 38 § (https://lagen.nu/1915:218). "Har någon för att förebygga konkurrens betingat sig av annan att denne icke skall bedriva verksamhet av visst slag eller icke taga anställning hos någon som bedriver sådan verksamhet, är den som gjort utfästelsen icke bunden därav i den mån utfästelsen sträcker sig längre än vad som kan anses skäligt." samt avtalslagens 36 § (https://lagen.nu/1915:218) " Avtalsvillkor får jämkas eller lämnas utan avseende, om villkoret är oskäligt med hänsyn till avtalets innehåll, omständigheterna vid avtalets tillkomst, senare inträffade förhållanden och omständigheterna i övrigt." Vid fall att du bryter mot ett sådant giltigt avtal kan din motpart yrka att domstolen ska förbjuda dig vid vite att fortsätta bedriva konkurrerande verksamhet. Med vänlig hälsning, Chabo Afrim.
Lawline RådgivareRådgivare