Myndigheters skyldighet att lämna information

En hypotetisk situation: Låt oss säga att jag kontaktar Transportstyrelsen och frågar om det går att importera en bil från USA. Räcker det att få ett kort (ja visst det går bra) positivt svar? Är inte myndigheterna skyldiga att informera om eventuella extra kostnader som tillkommer vid importen, som tull, moms, anpassning och intyg mm eller är det mitt ansvar att fråga om det finns sådana extra kostnader? Är det rimlig att jag efter att ha kontaktat Transportstyrelsen redan från början får besked om de extra kostnaderna samma dag jag hämtar bilen i hamnen? Tack för hjälpen.

Lawline svarar

Hej Travis, Transportstyrelsen är en statlig myndighet, varför den lyder under förvaltningslagen (https://lagen.nu/1986:223) Enligt lagens 4 § första stycke ska myndigheten lämna upplysningar, vägledning, råd och annan sådan hjälp till enskilda i frågor som rör myndighetens verksamhetsområde. Hjälpen skall lämnas i den utsträckning som är lämplig med hänsyn till frågans art, den enskildes behov av hjälp och myndighetens verksamhet. Om myndigheten borde ha lämnat dig informationen beror det främst på om den kan anses röra myndighetens verksamhetsområde. Myndigheten kan ju inte åläggas att svara på frågor vars svar den inte är insatt i. Däremot kan det i dessa fall anses önskvärt att myndigheten hänvisar dig till rätt myndighet för att få korrekt information. Rimligen borde man kunna säga att i vart fall anpassning och intyg faller inom Trafikstyrelsens verksamhetsområde och att moms och tull snarare ligger inom Tullverkets. Således borde myndigheten rimligen gett dig upplysning om intyg och anpassning och hänvisat dig till Tullverket för ytterligare information om tull och kostnader. Däremot spelar det givetvis även roll hur du utformade din fråga till Trafikstyrelsen. Kanske tolkade tjänstemannen det som att en upplysning om kostnader vore onödig att lämna, även om jag håller med dig om att en sådan upplysning borde lämnas utan att frågeställaren uttryckligen efterfrågat den. Om du, efter min redogörelse, finner att Trafikstyrelsen agerat på ett oacceptabelt sätt, kan du göra en anmälan till justitieombudsmannen. Mer information hur du gör en JO-anmälan finns här: http://www.jo.se/Page.aspx?MenuId=13&ObjectClass=DynamX_Documents&Language=sv Med vänlig hälsning,
Lawline RådgivareRådgivare