Avsägelse av arv samt rätt till bidrag

Kan man avsäga sig ett arv p,g,a moraliska själ, utan att det påverkar din privata ekonomi typ bidrag eller liknade.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Din rätt att avsäga dig rätt till arv regleras i 17 kap. 2 § Ärvdabalken (ÄB), https://lagen.nu/1958:637. Detta kan ske på två sätt, antingen att du godkänner ett av arvlåtaren upprättat testamente eller genom att du skriftligen hos arvlåtaren klargör att du avstår från din arvsrätt. Det finns dock två villkor så att säga. Är du bröstarvinge, det vill säga avkomling till arvlåtaren, blir din avsägelse endast bindande om du på något sätt mottagit skäligt vederlag eller egendom motsvarande den så kallade laglotten. För att avsäga sig arv får man inte heller vara underårig. Även detta stadgas i 17:2 ÄB. Lagen bryr sig således inte om anledningen till varför du avsäger dig arvet. Vad en avsägelse av arv skulle kunna få för följder för din möjlighet att få bidrag och liknande är svårt att säga utan att veta mer vad det är som är aktuellt i ditt fall. Men rent generellt förändras inte din ekonomi rent faktiskt, eftersom du inte tar del av arvet och således bör inte heller din rätt till bidrag försvinna. Det ska dock noteras att olika typer bidrag kan ha särskilda föreskrifter, vilka jag råder dig att kontrollera så att du med säkerhet vet vad som gäller dig i din situation. Om det till exempel rör sig om försörjningsstöd från socialtjänsten, vilket regleras i 4 kap. 1 § 1 st. Socialtjänstlagen (https://lagen.nu/2001:453), finns det allmänna råd från socialstyrelsen, gällande ekonomiska bistånd (SOSFS 2003:5 - http://www.socialstyrelsen.se/sosfs/2003-5). Där sägs t.ex. att när socialnämnden ska göra en bedömning om den enskilde kan tillgodose sina behov med hjälp av egna tillgångar, bör endast sådana tillgångar som den enskilde faktiskt kan förfoga över eller få tillgång till beaktas. Frågan blir då om arvet kan anses vara en sådan potentiell tillgång. Det finns troligen inte med i den ursprungliga bedömningen och bör, som jag ser det samt nämnt ovan, generellt sett inte påverka din rätt till försörjningsstöd då du rent faktiskt inte har tillgång till mer pengar, men för att vara riktigt säker vid en sådan situation bör du kontrollera med ditt socialkontor vad som gäller. Med vänliga hälsningar Ida Persson
Ida PerssonRådgivare