Arvsavstående och rätten till bidrag.

Kan man avsäga sig ett arv p,g,a moraliska skäl, utan att det påverkar din privata ekonomi typ bidrag eller liknade.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Frågan hur ditt arvsavstående kan påverka dina/ditt bidrag. Du nämner inte specifikt vilka bidrag som du nyttjar men jag utgår från den allmänna bestämmelsen i Socialtjänstlagens (SoL)fjärde kapitel. https://lagen.nu/2001:453#K4P1S1. I 1 § 1 st anges att den som inte själv kan tillgodose sina behov eller kan få dem tillgodosedda på annat sätt har rätt till bistånd av socialnämnden för sin försörjning (försörjningsstöd) och för sin livsföring i övrigt. I Socialstyrelsens egna handbok angående bidrag så anges det att det ekonomiska biståndets roll är att fungera som ett yttersta skyddsnät för människor som har tillfälliga försörjningssvårigheter. Enligt 4 kap. 1 § SoL är det endast den som inte själv kan tillgodose sina behov eller kan få dem tillgodosedda på annat sätt som har rätt till bistånd för sin försörjning och för sin livsföring i övrigt. När socialnämnden gör en bedömning av om den enskilde kan tillgodose sitt behov genom egna tillgångar, bör nämnden endast beakta sådana till- gångar som den enskilde faktiskt kan förfoga över eller få tillgång till. (http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/10572/2003-101-2_20031013.pdf) I kommentaren till detta lagrum anges det att den enskildes hjälpbehov även kan tänkas bli tillgodosett på privat väg genom egna disponibla tillgångar eller anhörigas insatser. Väl att märka är att det är att behovet ”kan” tillgodoses på annat sätt. Bistånd kan därför i princip inte utges, om den enskilde vägrar att utnyttja tillgängligt bankkonto eller att söka lämpligt, till buds, stående arbete. Frågan är då om man kan likna ett arvsavstående med att vägra att utnyttja ett bankkonto eller liknande. Eftersom du inte får tillgång och aldrig har haft tillgång till ditt arv genom att du avsäger det anser jag att det inte skall anses som en potentiell tillgång som skulle påverka ditt bidrag eftersom du aldrig ägt eller komma äga pengarna från arvet. Men för att vara på den säkra sidan bör du kontakta ditt socialkontor för att få ett exakt svar i denna fråga. Vänligen,
Isabelle JanssonRådgivare