FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder13/10/2012

Kontaktförbud på grund av trakasserier/förtal

har idag anmält en gammal bekant för förtal pga att hon har spridit rykten om mig överallt på internet. hon har tidigare oxå hört av sig till mina föräldrar och ljugit om att jag tar droger. hon fick en annan person att ringa till polisen och säga att jag köpte droger på nätet. hon verkar göra allt i sin makt att sabotera för mig. finns det något mer jag kan göra för att få fast henne så hon slutar. jag känner mig förföljd och rädd för vad hon kan komma att göra mot mig.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Om du känner dig förföljd och rädd för att träffa personen du har anmält finns det en möjlighet att även söka om kontaktförbud. Bestämmelserna om kontaktförbud återfinns i lag om kontaktförbud, som du hittar här: https://lagen.nu/1988:688. Enligt 1 § i denna lag får förbud meddelas för en person att besöka eller på annat sätt ta kontakt med eller följa efter denna person. Förbudet kan omfatta att ta kontakt per telefon, mail, brev etc. Förustättningen för att ett sådant förbud ska meddelas är att det på grund av särskilda omständigheter finns risk för att personen kommer att begå brott, förfölja eller på annat sätt trakassera den andra personen. Vid bedömningen tas det särskild hänsyn till om personen har begått brott mot den andra personens liv, hälsa, frihet eller frid. Förtal är inte ett sådant brott, då det hör till typen "ärekränkning". Frågan om kontaktförbud prövas av åklagare enligt 7 § ovanstående lag. När åklagaren avväger om ett kontaktförbud ska meddelas tar de hänsyn till det intrång i integriteten det innebär att belägga någon med kontaktförbud. Intresset att förebygga brott vägs mot integriteten och intresset att röra sig fritt. Typen av tidigare brott och risken för upprepning av dessa vägs även in i bedömningen. Utan att veta de exakta omständigheterna i ditt fall är det svårt att avgöra huruvida utsikterna ser ut för att ett kontaktförbud mot den berörda personen ska meddelas. Vänligen Amanda Harrysson
Amanda HarryssonRådgivare