FrågaAVTALSRÄTTAvtal12/10/2012

betalningstidpunkt?

Har köpt en vara på internet som betalas via faktura. Enligt köpvillkoren ska varan alltid levereras innan betalning och betalningstiden ska alltid vara 14 dagar. Från när räknas betalningstiden enligt avtal i såna här fall? Fakturan skickades med paketet den 7/9. Paketet levereras den 11/9 men förfallodatum på fakturan är den 10/9

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! När man köper saker på internet gäller distans- och hemförsäljningslagen, och även konsumenträttslig lagstiftning kring köp.(förutsatt att du köper din vara som privatperson) Dessa är en tvingande lagstiftning till konsumentens fördel(vilket i det här fallet är du), som innebär att avtal kring köp över internet inte kan avvika från lagens regler om avtalet innebär att konsumenten får sämre rättigheter än lagen. Enligt lagen finns inga särskilda regler angående när betalning ska göras. Då blir det köpevillkoren som gäller, vilket i detta fall säger att varan alltid ska leveras innan betalning ska ske. Köpevillkoren reglerar även att betalning skall ske inom 14 dagar. Det är lite oklart när tiden ska börja löpa utifrån detta, varför man får försöka tolka vad avtalsparterna(företaget du köpte varan ifrån och du) menat. Detta är inte helt lätt när jag inte har tillgång till hela avtalet(dvs inte ser köpevillkoren i sin helhet), men utifrån den information jag har låter det som att ni avsett att du inte ska behöva betala förrän varan levererats till dig. Då den kom den 11 kan det inte enligt detta villkor krävas att du betalar förrän åtminstone den 12, om du ska ha en verklig möjlighet att betala efter leverans. Det framgår inte när tidpunkten för de 14 dagarna börjar löpa, men antagligen när du beställde varan om man ser till förfallodatum som ju är ganska snart efter att varan skickades. Då verkar avtalet innehålla lite oförenliga uppgifter, men eftersom att ingen tidpunkt för när betalningsperioden anges och det klart står att du inte ska behöva betala förrän vid leverans bör det tolkas som att du åtminstone kan kräva ett förfallodatum efter att leverans skett. Mycket mer än så går inte att säga utifrån ditt fråga. Som sagt blir betalningsdatum något som regleras i avtalet, men då avtalet är så diffust anser jag att du, framförallt i egenskap av konsument, bör kunna hävda att betalningen inte kan ske åtminstone förrän efter en dag efter leverans, oavsett när betalningstiden börjar löpa. Hoppas det löser sig!
Lawline RådgivareRådgivare