Upphittad och utlånad cykel - brott?

hej jag lånade en cykel av en kompis, han hittade den i skogen och jag fick låna den. jag är snart 19år och använder cyklen och blev tagen av ägaren och han änmälde polisen. han sa att den var värd över 4000kr. Vad kan jag får för straff? har bara csn bidrag.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Din kompis har förmodligen gjort sig skyldig till fyndförseelse enligt 1 och 5 §§ lagen (1938:121) om hittegods tillsammans med 10 kap. 8 § brottsbalken, eftersom han inte anmält den upphittade cykeln till polisen eller cykelns ägare. Du har inte gjort dig skyldig till fyndförseelse. Du har inte heller gjort dig skyldig till häleri, eftersom fyndförseelse, som din kompis kanske gjort sig skyldig til, inte kan vara förbrott till häleri (Holmqvist m. fl., Brottsbalken - en kommentar, studentutgåva 6, s. 9:72). För att du ska ha gjort dig skyldig till häleri måste cykeln till exempel vara stulen och du måste isåfall också ha insett att det fanns en risk att den var stulen. Du har sannolikt inte heller gjort dig skyldig till något annat brott. Ägaren har rätt till sin cykel, och är skyldig att betala skälig hittelön till upphittaren, det vill säga din kompis (3 § lagen om hittegods). Vänliga hälsningar, Daniel Ekwall
Daniel EkwallRådgivare