FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder07/10/2012

Hävande av kontaktförbud

Hej! Min make fått kontaktförbud två månader sedan men nu jag skulle vilja avbryta eller upphäva det. Är det möjligt att jag begära detta?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Frågor gällande kontaktförbud regleras i lag (1988:688) om kontaktförbud, se https://lagen.nu/1988:688. Enligt kontaktförbudslagens 12 § prövas frågan om kontaktförbud av åklagaren. Om den som ålagts kontaktförbud eller den som förbudet avses skydda begär det kan dock frågan om kontaktförbud prövas av tingsrätten enligt kontaktförbudslagens 14 §. Enligt lagens 23 § får åklagaren om det, på grund av ändrade förhållanden, finns skäl till det ändra eller häva ett beslut om kontaktförbud. Beslutet kan av åklagaren ändras eller hävas oberoende av om det meddelats av åklagaren eller rätten. En fråga om att häva ett kontaktförbud kan tas upp av åklagaren på eget initiativ eller på begäran av någon av personerna som beslutet rör. Sammanfattningsvis skulle du kunna ta upp frågan om att häva kontaktförbudet om beslutet rör dig. Med vänliga hälsningar,
Nathalie StåhlRådgivare