FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut07/10/2012

Upphörande av servitut

Hej! 1969 avstyckades 3 st tomter från en gård med rätt till utfartsväg över stam- fastigheten. 2002 såldes gården,då ritades servitut- vägar in av lantmäteriet och finns dokumenterade med karta i köpekontraktet, men ingen av tomtägarna skrev in sina resp. servitutsrättigheter. 2011 såldes gården till ny köpare och enligt fastighetsregistret finns inte vägarna inskrivna. Min fråga är! Har dessa inskrivna servitutsvägar upphört att gälla Mvh Ulf

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Servitut är en bruksrätt som förekommer i två former- officialservitut och avtalsservitut. Officialservitut föreligger när upplåtelsen sker genom fastighetsbildning eller genom expropriation och avtalsservitut tar sikte på alla övriga upplåtelser. Frågan anger för lite information för att ta ställning till vilken servitut som föreligger i fallet men det tycks röra sig om ett officialservitut då utfartsvägen verkar ha uppkommit i samband med avstyckningen för att främja den. Trots att officialservitut regleras av den speciella fastighetsrätten, dvs främst i fastighetsbildningslagen (FBL), är det viktigt att komma ihåg att reglerna om avtalsservitut, som återfinns i jordabalken (JB) 14 kap, också är vägledande. Servitut utgör en belastning på den tjänande fastigheten (den fastighet som tillhandahåller nyttigheten) och det är en belastning som håller utan begränsning i tiden. Detta innebär att servitut i princip endast kan upphöras genom fastighetsreglering enligt FBL, om inte parterna skulle vara överens om annat. Ändrade förhållanden, omöjlighet till ändring av servitut, obrukbarhet av servitut samt sammanläggning av de berörda fastigheterna är omständigheter som gör att ett servitut kan upphävas (FBL 7:4-5 samt JB 14: 12). Det anförda innebär att servitut inte kan anses ha upphört att gälla då det inte skrivits in i fastighetsregistret. Inskrivning av servitut är en möjlighet men inget krav för giltighet.
Lawline RådgivareRådgivare