Särkullbarns rätt till efterarv

Min far avled i våras.Efterlämnade lite pengar på olika banker,och en lägenhet i ett annat EUland.Hans andra fru inte min mor,dog för 9,5 år sen.Hennes son tog aldrig ut sitt arv.Nu börjar han ifrågasätta om hon inte hade några pengar när hon dog och vill ha ut dom nu.Kan han på något vis kräva detta och kan bankerna leta rätt på ev. så gamla konto?

Lawline svarar

Hej! Vid besvarandet av denna fråga så utgår jag ifrån att din pappas förra fru endast hade ett barn; sonen, som jag i fortsättningen kommer att kalla för X. X avstod från sitt arv efter sin mamma till förmån för din pappa. Enligt 3 kap. 9 § Ärvdabalken (ÄB) gäller i en sådan situation att X har rätt till efterarv enligt 3 kap. 2 § ÄB. Detta betyder att X har rätt att få ut sin del av arvet efter sin mamma innan fördelning av arvet görs efter din pappa. För att veta hur mycket X har rätt till, måste man klargöra hur stor kvotdel av din pappas totala förmögenhet som utgjordes av det arv som X avstod från till förmån för din pappa. För att visa hur man räknar ut detta ska jag här ge ett litet exempel: Om din pappa och hans förra fru hade egendom till ett värde av 1000 och denna egendom endast utgjorde giftorättsgods (och alltså ingen enskild egendom) fick de vid bodelningen rätt till hälften var, dvs. 500 var. Din pappa fick då 500 vid bodelningen och de 500 som hans fru fick skulle X ha ärvt. I och med att X avstod från att redan vid sin mammas bortgång ta ut sitt arv fick din pappa istället ärva fruns 500. Din pappa fick alltså 500 + 500 = 1000. Eftersom efterarvets kvotdel ska motsvara efterarvets del i din pappas totala förmögenhet blir formeln alltså: 500 (efterarvet)/1000 (totala förmögenheten) = 50 %. I detta exempel har då X rätt till ett efterarv från sin mamma som ska motsvara 50% av din pappas kvarlåtenskap. Sedan, efter att X fått ut sin del, har du som arvinge efter din pappa rätt att få ut din del. Hur stor den är beror på hur många bröstarvingar din pappa hade. X har alltså rätt att få ut sin del av arvet efter sin mamma innan arvingar till din pappa kan få ut något. Hur mycket X har rätt till är alltså beroende av hur egendomsförhållandena mellan din pappa och hans förra fru såg ut vid hennes bortgång. Jag hoppas att du blev lite hjälpt! Länk till ÄB: https://lagen.nu/1958:637 Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare