Förskingring?

Hej. Jag bodde ihop med en kompis tills i Augusti i år. Hon stod på kontraktet så jag förde över min del av hyran till henne så att hon kunde betala in allting. Nu har jag fått reda på att hon inte har betalat hyran på flera månader utan har använt mina hyrpengar till att handla kläder m.m. Min fråga är om det är förskingring och vart gränsen ligger för grov förskingring? Vad ska jag göra för att få tillbaka mina pengar?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! För att det ska kunna röra sig om en förskingringshandling enligt 10 kap 1 § Brottsbalken: https://lagen.nu/1962:700#K10P1S1 måste alla rekvisit för brottet förskingring vara uppfyllda. Enligt lagrummet måste förskingringshandlingen innebära vinning för den som förskingrar (t.ex. om denne köper något annat för pengarna) och handlingen måste innebära en skada för den vars pengar förskingrats (t.ex. denne har givit pengar men inte fått en vara). _Alltså, endast om pengarna i ert fall inte gått till hyran (vilket ni avtalat om/bestämt gemensamt) utan din vän istället nyttjat dem för egen vinning samt att detta har inneburit skada för dig, t.ex. om situationen innebär att du krävs på ytterligare belopp för hyran eller inte får bo kvar i lägenheten på grund av att du förskingrat pengar, kan förskingringsbrott göras gällande._ Om penningbeloppet ifråga är lågt så kan det handla om undrandräkt enligt 10 kap 2 § BrB: https://lagen.nu/1962:700#K10P2S1 Om du kan visa att pengarna inte gått till det ni avtalat om och att din vän använt pengarna för egen vinning och detta inneburit en skada för dig, kan du anmäla detta till polisen i hopp om att få tillbaka dina pengar. Vänligen
Angelica HageRådgivare