Förskingring?

Hejsan! Det är så att en kompis till mig (som vi kan kalla för A) har anmält mig för förskingring för att jag inte betalar tillbaka hyra som hon anser jag har förskingrat. Jag fick tag på ett förstahandskontrakt (där endast jag stod på kontraktet) på ett boende men var för dyrt för min del så jag erbjöd tre vänner (varav person A, de andra två kan vi döpa till person B och person C) att få flytta in och dela hyra. Men under tidens lopp så kunde inte person B och person C betala sin del av hyran, men person A kunde fortfarande. P.g.a. att hyran var så hög och inte kunnat betalats in har den nu gått vidare till Kronofogden. Därför anser person A att jag har förskingrat hennes pengar som hon har betalat för hyra till mig. Inget andrahandskontrakt finns skrivet. Stämmer det att hon kan anmäla mig för förskingring?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! För att det ska kunna röra sig om en förskingringshandling enligt 10 kap 1 § Brottsbalken: https://lagen.nu/1962:700#K10P1S1 måste alla rekvisit för brottet förskingring vara uppfyllda. Enligt lagrummet måste förskingringshandlingen innebära vinning för den som förskingrar (t.ex. om denne köper något annat för pengarna) och handlingen måste innebära en skada för den vars pengar förskingrats (t.ex. denne har givit pengar men inte fått en vara). _Alltså, endast om pengarna i ert fall inte gått till hyran (vilket ni avtalat om/bestämt gemensamt) utan du istället nyttjat dem för egen vinning samt att detta har inneburit skada för A, t.ex. om situationen innebär att A krävs på ytterligare belopp för hyran eller inte får bo kvar i lägenheten på grund av att du förskingrat pengar, kan förskingringsbrott göras gällande._ Om penningbeloppet ifråga är lågt så kan det handla om undrandräkt enligt 10 kap 2 § BrB: https://lagen.nu/1962:700#K10P2S1 Vänligen
Angelica HageRådgivare