FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder04/10/2012

BELASTNINGSREGISTER OCH UTLÄNDSK POLIS

Hej, jag har precis sökt jobb inom säkerhetskoncernen i Norge. De ville att jag skulle göra ett utlämnande av polisregistret. Jag blev dömd skyldig till rattfylla av den mildre graden tidigare i år i Sverige. Enligt arbetsgivaren ville dem ha ett utlämnande av den norska polisen. Kommer norska polisen kunna uppvisa samma polisregister som svenska polisen?

Lawline svarar

Hej, Den som blir dömd för brott i Sverige införs i det så kallade belastningsregistret. Detta är som huvudregel endast tillgängligt för svenska myndigheter men uppgifter kan i vissa fall göras tillgängliga även för utländska myndigheter. Reglerna kring belastningsregistret finns i Lag om belastningsregister. Av lagens 12 § framgår att uppgift ur belastningsregistret skall lämnas till polismyndighet i Norge på begäran av myndigheten om det krävs för utredande av brott. Såvida du inte är brottsmisstänkt i Norge finns det därför ingen anledning att tro att din svenska registeruppgift är tillgänglig för norsk polis. Du finner Lag om belastningsregister här: https://lagen.nu/1998:620 Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp. Hör gärna av dig igen om du skulle ha ytterligare frågor. Vänligen,
Hampus SabelRådgivare