Kompensation vid skadestånd på grund av brott

En gift man förgriper sig på ett barn och döms till fängelse och skadestånd. Mannens fru vill på grund av mannens brott skiljas. Räknas skadeståndet som en gemensam skuld då mannen tilldömdes den då han var gift?

Lawline svarar

Hej, Även i ett äktenskap bär vardera make sina skulder och ett skadestånd som detta bör därför inte bli en gemensam skuld utan mannens egna. Det är däremot helt riktigt att skulder påverkar bodelningen genom att giftorättsgodset fördelas med tanke på att makarna ska kunna täcka sina skulder. Man kan därför i princip säga att kvinnan får betala en del av mannens skadestånd även i dessa känsliga mål. Det finns dock en kompensationsregel i 11 kap 4a § Äktenskapsbalken som ger maken rätt till kompensation om ett skadestånd som kommer av ett brott ska betalas med giftorättsgods. Det saknar betydelse vilken person eller egendom som brottet har riktat sig mot. För att kompensation skall komma i fråga krävs att den skuld som uppkommit på grund av brott faktiskt påverkar vad som går till delning från makens sida. Om exempelvis den skyldiga maken har vanliga skulder som uppgår till värdet av makens giftorättsgods, saknar det betydelse för beräkningen av makarnas andelar att maken därutöver har skulder som uppkommit genom brott. Av andra stycket framgår att en make har rätt till kompensation endast i de fall då den andre makens skuld uppkommit inom tre år innan giftorättsgemenskapen upphörde. Såsom jag uppfattar din fråga så bör kvinnan kunna få kompensation för den påverkan som denna skuld har på giftorättsgodset, på ett sådant sätt att skulden över huvudtaget inte påverkar bodelningen. Dn får mannen själv stå för och det bör alltså inte dras av någonting för denna skuld på bodelningen. Med vänlig hälsning,
Emily TöyräRådgivare