FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt18/11/2006

Borgenärs rätt att utmäta makes giftorättsgods

Vad gäller när en make själv har en skuld, vilken rätt har borgenären, endast rätt att ta från hans enskilda egendom eller även rätt att ta från hans gifträttsgods? JENNY

Lawline svarar

Hej Jenny, Då en make har en skuld, har borgenären rätt att få betalning ur vilken av makens (gäldenärens) tillgångar som helst. Huruvida det rör sig om giftorättsgods eller enskild egendom saknar betydelse. Varje make ansvarar helt och hållet för sina tillgångar och skulder. Den juridiska definitionen av egendom som giftorättsgods och enskild egendom får först relevans vid äktenskapsskillnad då varje makes giftorättsgods efter avdrag för personliga skulder skall delas lika. Borgenär har alltså rätt att ta av både den skyldiges enskilda egendom och dennes giftorättsgods. Bra att veta i sammanhanget är att en sammanlevande make många gånger kan ha svårt att bevisa äganderätt till egendom i det gemensamma hemmet. Kronofogdemyndigheten presumerar nämligen att egendom i makars gemensamma besittning, t.ex. möbler i en lägenhet, tillhör gäldenären. Det åligger således den make som äger egendom i sambesittning att föra bevisning om att denna tillhör honom, viket inte alltid är så lätt. Vänligen
Rådgivare