Hur fördelas arvet vid särkullbarn?

Min mor har 4 barn.2 med make 1 (skild) och 2 med make 2. Make 2 dog 2001. Bouppteckning gjord. Nu har mor dött och jag undrar, Skall de 2 barnen till make nr 2 få ut sin del av make 2:s giftorättsgods först, och delas det i 2 eller 3 delar (2 barn+mor), innan vi 4 delar på arvet efter mor

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga! När make 2 dog ärvde din mor allt med rätt till efterarv för de två gemensamma barnen hon har med make 2 i enlighet med 3 kap. 1 § ärvdabalken. Hade de inget äktenskapsförord, enskild egendom eller liknande så var arvet hälften av din mors sammanlagda egendom efter det att arvet efter make 2 skiftats. Den del av er mors totala egendom som hon ärvt av sin make är alltså normalt 50 %, om inte speciella omständigheter såsom enskild egendom eller äktenskapsförord förelåg. De två barnen din mor har gemensamt med make 2 ska få ut sitt arv efter sin far nu när er mor gått bort. Detta uppgår då till samma andel av er mors egendom som efter make 2:s död, dvs. hälften om det inte fanns speciella förhållande enligt ovan. Om vi tänker oss att arvet efter er mor uppgår till 100 000 kr så är alltså hälften, dvs. 50 000 kr, vad som är den andel som nu ska gå till efterarv till er mors gemensamma barn med make 2. De ärver alltså 25 000 kr var i efterarv efter sin far. Detta sker först. Resterande 50 000 kr ska ni alla fyra barn sedan dela på, ni får då 12 500 kr vardera. De två barn som er mor har med make 2 får därmed totalt 37 500 kr vardera och ni två särkullbarn 12 500 kr vardera. Hoppas detta klargjort förhållandena för dig! Vänligen,
Fanny OlssonRådgivare