Skillnad mellan generalklausul och ramlag

Hur kan man förklara vad en generalklausul, o vad skiljer denna från ramlag? På normal svenska.

Lawline svarar

Hej, En generalklausul är en allmänt hållen lagregel som är tänkt att kunna användas på ett stort antal olika situationer. Anledningen till att generalklausuler stiftas är att det kan vara svårt för lagstiftaren att förutse alla möjliga situationer som kan uppstå. Ett exempel på en generalklausul är 36 § avtalslagen som säger att oskäliga avtal kan ogiltigförklaras. Denna generalklausul är betydligt mer allmänt hållen än t ex 28 § avtalslagen som säger att avtal som uppkommit på grund av tvång genom våld eller hot som innebär trängande fara kan ogiltigförklaras. Generalklausuler är inte samma sak som ramlagar. En ramlag är en lag som främst innehåller allmänt hållna regler, principer och riktlinjer. I ramlagar har lagstiftaren satt upp yttre gränser (ramar), men överlämnar utformningen åt andra, t ex myndigheter, kommuner eller regeringen. Ett exempel på en ramlag är socialtjänstlagen. I socialtjänstlagen har lagstiftaren främst satt upp mål som kommunerna ska uppnå, men hur dessa mål ska uppnås bestäms av kommunerna.
Axel BonningRådgivare