Hur undviker jag att min man blir av med huset som är min enskilda egendom om jag går bort?

Hej! Jag fick i ett gåvobrev av min far det hus jag och min man bor i. Gåvobrevet säger att detta ska var min enskilda egendom. Vi har inga andra egendomar eller något av värde som vid ett dödsfall skulle delas. Min man har 2 barn och jag har 3, hur kommer det att bli om någon av oss dör? Vad jag förstår så kan min man inte bli ägare till huset utan detta tillfaller mina barn om jag dör, kommer hans barn då att bli helt utan arv? Eftersom huset nu har stigit i värde sedan gåvotillfället och vi båda har lagt både pengar och arbete på detta så önskar jag att min man får en del av detta vid eventuellt dödsfall. Värdet var vid gåvotillfället 600.000 och idag är det värd ca 2 miljoner. Kan jag genom ett skuldebrev till min man ge honom hälften efter avräknande av det 600.000 kronorna alltså hälfen av 1600000? Funderar också om det är möjlig att genom testamente begära att våra särkullbarn endast får sin leglott och eventuellt begära att de innan vi båda avlider, avstår från denna? Vi kommer inte att ha någon möjlighet att bo kvar och lösa ut något av barnen som det ser ut i dagens läge, mest troligt är det så även framöver. Går detta att lösa? Hälsningar

Lawline svarar

Hej! Som jag förstår det har du tre barn sedan tidigare förhållande och din man två barn sedan tidigare förhållande, ni har inga gemensamma barn. Om du skulle gå bort i nuläget då ni inte har ett testamente skulle det bli som följer: Först skulle det ske en bodelning mellan dig och din make. Huset som är din enskilda egendom skulle inte tas med i bodelningen utan endast den övriga egendom ni har. Hälften av denna skulle tillfalla din man och hälften skulle läggas till arvet efter dig. Huset och hälften av er övriga egendom skulle bli det totala arvet efter dig. Detta skulle delas lika mellan dina tre barn. När din make sedan går bort skulle den egendom han har då delas lika mellan hans barn. Som jag förstår det är detta inte vad du vill då du vill att din make ska ha så goda möjligheter som möjligt att bo kvar i huset även om du går bort. Enligt lagen skulle dina barn i nuläget ärva hela huset och din man har inga rättigheter till det. För att din man ska få större rättigheter i huset kan du antingen utforma ett testamente eller ge en del av fastigheten i gåva till din make eller en kombination av detta. För att på bästa sätt utforma ett testamente och/eller ett gåvobrev som leder till det resultat ni helst vill uppnå kan ni kontakta en familjejurist. Diskutera gärna innan mötet hur ni vill att ert arv ska fördelas. Vill du ex. att dina barn ska ärva större del i huset än hans barn eller ska barnen ärva relativt lika? Om ni gör ett inbördes testamente kan era barn bara få ut sina respektive laglotter (dvs. halva deras arvslotter) om de begär jämkning av testamentet. Detta kan ni inte genom testamente hindra dem från utan detta har de alltid rätt till, sedan kan ni givetvis be i testamentet att de inte begär jämkning, men valet är i slutändan deras. Genom ett testamente, eventuellt kombinerat med en gåva och av en del av fastigheten till din man, kan ni dock göra möjligheterna betydligt större att din man får behålla huset även efter din bortgång. Om ni ex. skriver ett testamente om att ni ska ärva varandra med fri förfoganderätt reduceras den del av ditt arv som dina barn kan få ut direkt vid ditt frånfälle till hälften av vad som nu är fallet utan testamente. Det finns många alternativ på hur man kan lösa det till det bästa för just er! Lycka till! Vänligen,
Fanny OlssonRådgivare