Särkullbarns rätt att få ut sin laglott vid inbördes testamente

Hejsan!! Jag o min fru skrev ett testamente när vi var SAMBOR. Nu är vi gifta. I testamente står: Den av oss som överlever den andre skall erhålla den andres alla tillgångar med fri förfoganderätt. Vad gäller om min fru går bort. Hon har tre särkullebarn. jag ett. Har dom rätt tll arvlott eller laglott? Jag åberopar Äktb.12:2. Det enda vi äger GEMENSAMT är vår bostadsrätt. Våra bankkonton har var o en för sig. Hur blir det med bankkontona? När kan särkullebarn kräva Arvslott?

Lawline svarar

Hej! Som jag förstår det har du och din fru inga gemensamma barn utan du har ett barn sedan ett tidigare förhållande och hon har tre barn sedan ett tidigare förhållande. Om din fru skulle gå bort skulle det först ske en bodelning mellan dig och henne. All er egendom som ni äger (förutom vad som är enskild egendom genom ex. testamente, gåvohandling, äktenskapsförord eller liknande), dvs. ert giftorättsgods, beräknas då och delas sedan lika er emellan. Hälften av er sammanlagda egendom förutom enskild egendom(ert giftorättsgods)blir alltså din och hälften blir arvet efter din fru. Arvet efter din fru ska sedan fördelas. Enligt testamentet där det anges att du ska ärva med fri förfoganderätt ska du då ärva allt och hennes tre barn ha rätt att få ut sitt arv först när även du går bort (s.k. efterarv). Om hennes barn vill ha ut sin laglott redan vid din frus bortgång har de dock rätt till det om de begär jämkning av testamentet enligt 7 kap. 3 § ärvdabalken. Laglotten är halva arvslotten och alltså 1/6 av arvet efter din fru per barn. Om alla tre barnen begär jämkning av testamentet kan de således få ut halva arvet efter din fru redan vid hennes bortgång. För att få ut resterande hälft av sitt arv måste de dock vänta till dess att även du går bort i enlighet med testamentet.Denna rätt för särkullbarn att genom jämkning av testamentet få ut halva sin arvslott (sin laglott) direkt vid sin förälders bortgång går inte att undgå. Vänligen,
Fanny OlssonRådgivare