Enskild egendom fortsätter vara det även om saker köps för pengarna

Hej Min far dog för ett par år sedan, och nu har även tyvärr min mor dött. Min mamma har testamenterat allt hon ägde till mig som "enskild egendom". Det är "bara" pengar plus en bostadsrättslägenhet. Ingen egendom i form av mark, sommarstuga eller så. Finns det någon möjlighet att min partner kan få ta del av detta ? Vi är gifta sedan 15 år tillbaka, och har inga planer på att ändra detta. Om vi tex köper en ny bil, sommarstuga, husbil, lägenhet utomlands, eller om vi bygger till på huset med dessa pengar som jag ärvt. Blir då automatiskt hälften av sommarstugan, bilen eller vad det nu kan vara vi köper även min mans ? Eller räknas det fortfarande som "min" egendom ? Jag vill nämligen att även min man ska få del av dessa pengar.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga! Den egendom du ärvt som enskild egendom fortsätter vara enskild egendom även om den "ändrar form" i enlighet med reglerna i 7 kap. 2 § 1 st. 6 p. äktenskapsbalken om så kallad surrogation. Om du exempelvis köper en bil för de ärvda pengarna blir bilen din enskilda egendom (den blir surrogat för den ursprungliga enskilda egendomen), likaså om du köper en sommarstuga, husbil eller vad det nu kan vara. Hälften av ex. bilen blir alltså inte din makes om du köper den för pengar som är din enskilda egendom utan bilen blir din enskilda egendom. Detta så länge det inte står i testamentet att surrogat till enskild egendom inte ska vara enskild egendom, står det uttryckligen att så inte ska vara fallet i testamentet gäller inte regeln. Jag utgår dock från att så inte är fallet. Om du vill att din make ska ta lika del av arvet måste du således överlåta den del du vill att han ska äga till honom. Om du exempelvis köper en bil för de ärvda pengarna och behåller bostadsrätten du ärvt måste du ge honom halva bilen och halva bostadsrätten i gåva för att han ska äga hälften. Kom då ihåg att gåvor mellan makar måste registreras hos Skatteverket för att bli giltiga mot ev. borgenärer och att formkrav finns för gåvor av fastigheter (det ska finnas ett skriftligt gåvobrev m.m.) Lycka till!
Fanny OlssonRådgivare