FrågaAVTALSRÄTTAvtal30/09/2012

Inget kontraheringstvång för telefonoperatör

Jag försökte teckna ett abonnemang på Comviq genom mecenat men fick upp ett felmeddelande "du har fått begränsat godkännande vid vår kreditupplysning", vilket jag inte fattade vad det innebar. Jag ringde till comviq och dom sa att jag skulle ringa deras kreditkoll. Jag ringde dit och berättade om situationen och uppgav att jag studerar på folkhögskola. Dom i sin tur sa att jag skulle kopiera mina csn papper på nätet för att sedan skicka in så att dom kan se vad jag har i inkomst. Jag har inte haft några problem med att ta abonnemang förut, och jag vet många som fått abonnemang utan problem. Ska jag behöva skicka in mina inkomstuppgifter när jag inte har några anmärkningar eller skulder alls?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! I regel råder inte något kontraheringstvångt i Sverige. Det innebär att man som huvudregel åtnjuter avtalsfrihet och alltå inte är tvungen att ingå avtal om man inte vill. I vissa situationer finns dock ett förbud mot att inte ingå avtal. Detta gäller dock rena undantagsfall då ett företag antingen har en lagstadgad skyldighet att ingå avtal, eller då monopolställning föreligger. En mobiloperatör som t.ex. Comviq är inte skyldig att sluta avtal med konsumenter som inte uppfyller deras villkor för att få teckna abonnemang. Däremot får ett företag inte vägrai att ingå avtal på grund av konsumentens kön, etniska bakgrund, religion, sexuella läggning, funktionshinder, könsöverskridande identitet eller ålder. Är någon av nämnda diskrimineringsgrunder det avgörande skälet till att konsumenten nekas att ingå avtal kan det vara fråga om diskriminering, något som i sin tur kan leda till att konsumenten är berättigad till skadestånd. För att sammanfatta det hela så gör du nog klokast i att redovisa dina inkomstuppgifter för Comviq omdi fortfarande är intresserad av att ingå ett avtal med dem. Är du av den uppfattningen att de inte vill ingå avtal med dig p.g.a. någon av diskrimineringsgrunderna kan du anmäla detta till diskrimieringsombudsmannen (DO). Blankett för detta finns på www.do.se. Vänligen,
Erik LindgrenRådgivare