FrågaAVTALSRÄTTAvtal27/09/2012

Fullmakt

Hej! Jag har en fråga om fullmakt. Jag har skrivit en fullmakt till A (hon är 16) att köpa en begagnad Saab. I fullmakten skrev jag ingenting om priset men jag instruerade henne att den bara fick kosta 50.000:- Nu har hon köpt en begagnad Saab med hjälp av fullmakten för 60.000:- Kan jag komma ur det här?

Lawline svarar

Hej! Även personer som är under 18 år kan agera som fullmäktige och ingå avtal för fullmaktsgivarens räkning. Vad gäller priset så skiljer man på begreppen behörighet och befogenhet. Behörighet är fullmaktens yttersta gräns och framgår av den skriftliga fullmakten enligt 10 § 1 st Avtalslagen (https://lagen.nu/1915:218). I detta fall ger din fullmakt alltså A behörighet att köpa en begagnad Saab. Om fullmäktigen överskrider sin behörighet, till exempel genom att köpa en begagnad Honda, så blir inte fullmaktsgivaren bunden av avtalet. Fullmäktigen kan då blir ersättningsskyldig till tredje man (i detta fall bilförsäljaren) enligt 25 § Avtalslagen. Befogenhet är fullmaktens innersta gräns. Det är särskilda inskränkningar i fullmakten som ofta ges muntligt. Det är vanligt att vid bilaffärer ge en instruktion om att bilen endast får kosta 50 000 kr. Detta skrivs oftast inte ner i den skriftliga fullmakten som säljaren får se, för att chansen att göra en bra affär inte ska minska. Om fullmäktigen överskrider sin befogenhet, i detta fall 50 000, är fullmaktsgivaren inte bunden av avtalet om säljaren förstod eller borde förstått att denna inskränkning fanns. Detta framgår av 11 § Avtalslagen. Om man inte kan visa att säljaren förstått eller borde förstått att befogenheten överskreds är fullmaktsgivaren alltså bunden av avtalet. I dessa fall kan fullmäktigen bli skyldig att ersätta skadan, om man kan bevisa att fullmäktigen överskred sin befogenhet. Ersättningen kompliceras dock i detta fall av att fullmäktigen endast är 16 år gammal. Sammanfattningsvis kan det tyvärr bli svårt att komma ur avtalet. Med vänlig hälsning,
Emily TöyräRådgivare