FrågaAVTALSRÄTTAvtal27/09/2012

Avtalet gäller vid köp av tjänst utförd på person.

Hej, I konsumenttjänstlagen står det att lagen inte gäller för behandling av personer. Jag undrar därför, vilken lag gäller vid behandling av personer? Tjänsten utförs av näringsidkare gentemot konsument såsom frisör, massage eller fotvård. Vidare undrar jag vad som gäller om en konsument inte dyker upp till avtalad för en tjänst som avses ovan?

Lawline svarar

Hej, Idag finns ingen speciallagstiftning som reglerar förhållandet mellan näringsidkare och konsument vid köp av tjänster som utförs på person. Behandlingar av detta slag, exempelvis frisörbesök eller skönhetsbehandlingar, regleras istället av de överenskommelser som konsumenten och näringsidkaren gjort. Med andra ord är det avtalet som gäller. Lagstiftningen för avtal finner man i avtalslagen (https://lagen.nu/1915:218). En allmän rättsprincip i Sverige är att ”avtal ska hållas”. Dyker konsumenten inte upp till en avtalad behandling kan det innebära att näringsidkaren ändå har rätt att kräva betalning enligt avtalet. Exempelvis kan näringsidkaren haft som villkor att avbokning ska ske innan en viss tid för att konsumenten inte ska bli debiterad för hela eller delar av behandlingen. Vänligen
Josefin TallusRådgivare