Orubbat bo

Min far är omgift. Han har ett barn, dvs mig, och hon har fyra barn, inga gemensamma barn. Hur blir det med arv om någon av dem dör? De säger att de har skrivit testamente om att den som blir ensam ska sitta i orubbat bo. Vad innebär det?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Att sitta i orubbat bo innebär att den efterlevande maken får fri förfoganderätt över den avlidnes kvarlåtenskap. När det som i ditt fall finns särkullbarn har de rätt att få ut hela sitt arv när den biologiska föräldern avlider. Särkullbarn har alltid rätt att direkt ta del av arvet efter sin avlidne förälder. Särkullbarn kan avstå från arvslotten till förmån för den efterlevande maken. Då ärver de istället när den efterlevande maken avlider. Vid ett sådant arvsavstående sitter den efterlevande maken kvar med hela egendomen i orubbat bo. Med vänliga hälsningar, Samira Kousha
Samira KoushaRådgivare