FrågaAVTALSRÄTTAvtal23/09/2012

Muntligt avtal?

Saken gäller ett garage kö. När jag flyttade till min lägenhet blev jag frågad om jag vill ställa kö till garage plats, och så klart ville jag! Dom sade att det tar ca.14 år att få ett garage plats i detta förening. Nu efter ca.12 år kontaktade jag förenings ordförande att ta reda på vilket plats har jag och då får jag höra att jag är inte alls med ngn kö, men att det går bra att börja köa from med idag! Jag vet att det är svårt bevisa, men alla dessa åren har jag trott att jag köar! Är det mitt fel om förenings sekreterare och ordförande har missat att skriva mej till kölistan? Men är inte muntligt avtal lika värd än skriftigt? Kan man göra ngt? Tack i förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Precis som du säger är muntliga avtal lika giltiga som skriftliga avtal. Avtalslagen ställer inte upp några formkrav på avtalets form, utan det enda som krävs för ett giltigt avtal är att avtalsparterna har en gemensam uppfattning om avtalets innehåll och vad respektive parter är skyldiga att prestera. Det problematiska med muntliga avtal är också precis som du säger att det är väldigt svårt att bevisa vad parterna avtalat om. Även om de muntliga avtalen är precis lika giltiga som de skriftliga innebär ofta de stora bevissvårigheterna att det blir svårt att kräva parter på fullgörelse. Har du blivit lovad att bli uppskriven på en lista bör det vara föreningens fel om de missat att göra så och således deras skyldighet att skriva upp dig på den plats du nu bör ha. Du kan försöka tala med föreningen om vad du blev lovad för 12 år sedan, men du bör kunna bevisa att det förekommit ett sådant löfte. Finns inget dokumenterat kan det dock bli svårt att visa vad ni verkligen kommit överens om, då du nog behöver något som understödjer ditt påstående. Lycka till!
Lawline RådgivareRådgivare