FrågaÖVRIGTÖvrigt23/09/2012

Ansvar för attack på hund.

Hej. Om jag är ute och går med min hund, och det kommer en annan, okänd hund från något håll och attackerar min hund på ett aggresivt sätt och ger den livshotande skador. Personen med hunden stannar så att ägaren får namn och nummer (dock lämnas fel namn och nummer visar det sig senare!) och sen drar därifrån. Är inte detta en "smitning"? något som polis borde prioritera mer än om man endast säger att ens hund blivit biten. Det är inte en trafiksmitning men ändå ett grovt påhopp på min "egendom". Hur ser man på detta?

Lawline svarar

Hej! Som jag tolkar det har du redan gjort en anmälan till polisen? Det brott du har blivit utsatt för är skadegörelse och även om det såklart känns väldigt obehagligt och tråkigt när ens hund blir attackerad finns det ingenting man kan göra för att "tvinga" polisen att lägga resurser på att ta reda på vem hundägaren är. Enligt 19 § lagen om tillsyn över hund och katt gäller att hundägare har ett så kallat strikt ansvar vilket innebär att man är tvyngen att ersätta alla skada som ens hund orsakar, innebärandes i ditt fall att den attackerande hundens ägare ska ersätta dig för t.ex. den veterinärvård din hund behövde. Problemet i ditt fall är att du inte vet namnet på hundägaren, men om polisen skulle få kännedom om vem det var kan det ju vara bra att veta att du har rätt till skadestånd.
Lawline RådgivareRådgivare