FrågaAVTALSRÄTTSkuldebrev20/09/2012

Tvist kring skuldebrev

Min före detta flickvän (F) har en skuld på 6000 kr som hon nu vägrar betala tillbaka. Till saken hör tyvärr att det enda jag (J) har i avtalsväg är en facebook-konversation. Jag krävde inte själv vid utlångingstillfället en återbetalning men blev lovad att jag skulle få tillbaka pengarna. Är det här ett giltigt avtal? Hur stor är möjligheten att driva igenom ärendet och få rätt? Jag har en vän som kan visa upp en kopia på konversationen och vittna om att den inte är modifierad. För att läget ska framgå så bifogar jag de viktigaste delarna av vår konversation nedan. Vid utlåningstillfället: F: du får självklart tillbaka dina pengar J: Hur mycket behöver du låna då? F: 6000 Efter uppbrottet: J: Hej! Om du någon gång skulle känna att du vill göra rätt för dig och betala tillbaka lånet på 6000 kr så gör det på konto: XXXXXXXXX F: ja de klart jag kommer betala tillbaka, jag vet att det var ett lån Senare: J: Hejsan! Jag ser att du inte betalat tillbaka skulden ännu, när du lånade pengarna sa du att du skulle få lön i slutet av juni, något nytt om det här? F: jag började 25e juni, alltså ingen lön i juni, ca 5000kr i lön i juli & full lön i augusti.... J: ok misstänkte det augusti då Ytterligare senare: J: ok då gör vi så här istället Avbetalningsplan: Du betalar minst 3000 kr i augusti och allt som återstår i september F: ja de kan jag gå med på Efter utg Aug J: Augusti är slut och du har inte betalat enligt överenskommen avbetalningsplan, trots påminnelse. Jag ger dig till onsdag. Ser jag inte minst 3000 kr från dig på mitt konto då så övergår ärendet till kronofogden för betalningsföreläggande, det kommer då att kosta dig 300 kr extra. Om du väljer att inte betala efter det kommer det kosta dig ytterligare 600 kr för verkställande av indrivning. F: Vi får väl se om du lyckas driva in några pengar från mig, de ska bli spännande att se ska du visa facebook-konversationer? jävligt seriöst och trovärdigt

Lawline svarar

Vad som gäller för ett giltigt avtal regleras i Avtalslagen. Det finns inga formkrav på hur ett avtal ska ingås eller se ut, utan även muntliga avtal är giltiga i Avtalslagens mening. Det som blir problematiskt när man inte har ett skriftligt avtal är bevisfrågan. I ditt fall måste du bevisa att ni ingått ett avtal med innebörden att det är ett lån av pengarna som hon enligt avtalet lovat att betala tillbaka. Det är lite oklart om den här facebook-konversationen kan ses som ett avtal, men den visar i alla fall på att er gemensamma uppfattning (partsviljan) är att det är ett lån som ska återbetalas. Då det som sagt inte finns något formkrav på ett avtal skapar en gemensamma syn på pengarna som ett lån som ni nog kan sägas ha ett giltigt avtal. Ett betalningsföreläggande görs oftast om det inte finns oklarheter kring skuldens(fordringen) existens, vilket är problematiken här. Detta gör att du kan bli tvungen att gå till domstol för att få en dom(exekutionstitel) på att skulden verkligen finns innan KFM kan indriva den. Jag kan inte exakt svara på hur en domstol kommer värdera facebook-konversationen men kan du visa att det är en verklig konversation och att det verkligen var hon som skrev borde den ju tillmätas vikt. Och enligt min mening visar konversationen att ni båda såg lånet just som ett lån och var inställda på att återbetalning skulle ske. Detta innebär att er gemensamma partsvilja skapar ett avtal som hon är skyldig att följa.
Lawline RådgivareRådgivare