FrågaAVTALSRÄTTAvtal19/09/2012

Köplagen

Hejsan! Jag har vunnit en vara på tradera och skickat pengarna. Tjejen som säljer varan upptäckte att frakten var på 480kr medan de pris jag betala för vara o frakt e 449kr. Jag erbjöd mig att betala resterande 30kr för objektet, men hon vill att jag ska betala frakten för 480kr utöver vinsten. Jag sa nej då hon erbjöd sig att lämna tillbaka pengarna. Jag vill ha de jag har vunnit och inte pengarna. min fråga är då, Kan jag på något sett tvinga henne att fullfölja avtalet? Hon kom med fraktkostnaden efter att jag hade betalat in de angivna priset.

Lawline svarar

Hej! För ert avtal gäller Köplagen då ni är två privatpersoner. Det är en helt dispositiv lag vilket innebär att den enbart gäller för saker som ni inte avtalat om. Frågan blir då vad ni kan sägas ha avtalat om, i och med traderaauktionen kan ni ju sägas ha avtalat om att du ska köpa varan för överenskommet pris. (i traderaauktioner anges ju dock ofta priset i en ruta bredvid kostnaden men jag tolkar din fråga som att den nya fraktkostnaden på 480 kr inte framgick någonstans utan att ni hade avtalat om en tidigare fraktkostnad?) Därmed har du juridiskt rätt att få din vara eftersom det är ett giltigt köp. Frågan är dock vad du ska göra i praktiken, för att en fråga om skadestånd ska bli aktuell så krävs en rättegång (med höga kostnader) så det bästa i detta läge är nog helt enkelt att ta erbjudandet om att få dina pengar tillbaka, alltså att köpet går tillbaka. (och ge säljaren en dålig recension på tradera)
Lawline RådgivareRådgivare