FrågaAVTALSRÄTTAvtal18/09/2012

Rättsliga konsekvenser av bilskador

Hej! Min son har gjort bilskadegörelse och han dömd att betala självrisken och böter. Han betalat allt men nu efter 11 månader kommer ett brev från försäkring att han ska betala till ca: 18000 försäkring eftersom han skadade bilen.OBS, Han var sjuk under tiden och nu han mår inte bra.Jag undrar att han ska betala eller ej?

Lawline svarar

Tack för din fråga. Det låter som att du blandar ihop två saker. 1. Skadegörelse är ett brott. För detta kan en domstol döma en person till straffet att betala dagsböter. Dagsböter betalas till staten, inte till personen som äger bilen som din son skadade. 2. Trafikförsäkringen. Enligt trafikskadelagen (1975:1410) 2 § är alla fordonsägare i princip skyldiga att ha en trafikförsäkring som kan ersätta skador i trafiken. Om en bilolycka inträffar så gäller följande. Om det är du själv som orsakat skadan är det din trafikförsäkring som ersätter skadorna och är det den person som du krockat med som orsakat skadorna är det hans försäkring som ersätter skadorna. Försäkringsbolag brukar dock ha ett villkor om självrisk i sina avtal. Det innebär att den person som har avtalat om försäkring med försäkringsbolaget själv måste betala en del av kostnaden. Ofta är det så att om en skada kostar tillräckligt lite så måste den försäkrade betala hela beloppet, medan om det hade blivit dyrare att reparera/ersätta bilen, så skulle försäkringsbolaget betala åtminstone en del av vad det kostar. Jag råder din son att försöka förhandla med försäkringsbolaget. Han kan förklara för bolaget att han är sjuk och inte kan arbeta om det är så. Om han har svårt att betala så kan han förklara det för bolaget. Om Bolaget inte vill minska sina krav och sänka beloppet, så kanske det i alla fall kan medge anstånd med betalningen, det vill säga att din son inte måste betala allt på en gång. Trafikskadelagen hämtad från lagen.nu
Lars BålmanRådgivare