FrågaEKONOMIÖvrigt17/09/2012

Bestyrka och attestera ersättning för utlägg

Sitter och fyller i blankett " ersättning för utlägg", längst ned finns kolumner för Bestyrkes resp. Attesteras, vad är skillnaden och vem fyller i var.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Att bestyrka någonting är detsamma som att vidimera någonting, alltså att någon styrker riktigheten av någonting. Att attestera innebär att man skriftligt intygar riktigheten av exempelvis ett dokument, d.v.s. godkänner. Handlar det om ersättning för utlägg som du har gjort skulle jag tro att det är du som bestyrker riktigheten av utlägget och förslagsvis en ekonomiansvarig eller liknande som godkänner utlägget, d.v.s. attesterar. Det kan även vara du själv som ska skriva under kolumnen för attest, men det är svårt att säga utifrån informationen i frågan. Jag hoppas dock ändå att detta var till hjälp. Med vänlig hälsning Sofia Timoudas
Sofia TimoudasRådgivare