FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut16/09/2012

SERVITUT VID FASTIGHETSÖVERLÅTELSE

Hej! Jag undrar vad som gäller om jag godkänner/skriver på ett papper att min granne får ställa sin bod lite över tomtgränsen in på min tomt. Om jag skulle sälja mitt hus, vad gäller då för min granne ang. detta brev som vi skrev mellan oss? Mvh Anders

Lawline svarar

Hej, Det är inte helt ovanligt att fastighetsägare gör sådana överenskommelser som den du beskriver. Det enklaste sättet att åstadkomma en sådan överenskommelse är genom upplåtandet av ett servitut vilket ger din granne rätt att ta viss del av din fastighet i anspråk, exempelvis genom byggandet av en bod. Regler om servitut finns i Jordabalkens 7 och 14 kapitel. Den viktigaste regeln för upplåtandet finns i 14:5 och lyder som följer: _Servitut upplåtes skriftligen av den tjänande fastighetens ägare. I upplåtelsehandlingen skall anges den härskande och den tjänande fastigheten samt ändamålet med upplåtelsen. Upplåtelse som icke uppfyller dessa föreskrifter har ej verkan som upplåtelse av servitut. _ Det skall alltså röra sig om en skriftlig handling (se gärna till att det finns två exemplar, ett för dig och ett för grannen) av vilken det skall framgå vilken fastighet (genom att fastighetsbeteckningen antecknas) som är härskande (din grannes) och vilken som är tjänande (din). Det skall också framgå vad syftet med markupplåtelsen är, i detta fall att boden skall få stå delvis placerad på din tomt. Servitut är som huvudregel gällande även mot senare ägare av fastigheterna. Det finns dock vissa saker som är bra att känna till för att servitutet skall gälla. För det första krävs det att du upplyser den som kan komma att köpa din fastighet om att den belastas av ett servitut. Det lättaste sättet att göra detta på är att man redan vid upplåtelsen av servitutet registrerar det hos Fastighetsinskrivningen på Lantmäteriet. För det andra så måste markupplåtelsen vara av större nytta för den härskande fastigheten än vad den är en belastning för den tjänande. Här tar man inte hänsyn till vad fastighetsägarna själva anser utan det är en objektiv bedömning som görs av domstolen för det fall att det blir tvist om servitutet. Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp. Hör gärna av dig igen om du skulle ha ytterligare frågor. Du kan själv läsa Jordabalken här: https://lagen.nu/1970:994 Vänligen,
Hampus SabelRådgivare