Vad gäller kring arv för särkullbarn?

Min sambos far har avlidit och har efterlämnat sig följande förhållanden: Han var gift med en annan än hennes mor och de har ett gemensamt barn och han har 2st barn sedan tidigare. Hans fru som dessutom gjort bouppteckningen hävdar nu att hon enbart skall få ut halva sitt arv om hon väljer att ta ut det nu men om hon väntar får hon dubbla beloppet när hon dör. Stämmer detta?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga! Närmaste arvingar efter den avlidne är hans tre barn, de är så kallade bröstarvingar och har i grunden rätt till lika delar av arvet. Det gemensamma barnet i äktenskapet får inte ut sitt arv direkt, utan ärver båda föräldrar senare efter frun. Din sambo och hennes syskon, som inte är parets gemensamma, har dock rätt att få ut sitt arv efter sin far direkt. Om den avlidne inte har skrivit något testamente har din sambo och hennes syskon alltså rätt att direkt få ut en tredjedel var av arvet efter sin far. Finns ett testamente kan det minska arvet till hälften, vilket kan vara vad frun menar. I sådana fall kan testamentet säga att om de vill få ut arvet direkt får de endast halva sin del, men om de säger ifrån sig sin arvsrätt till förmån för frun får de ut hela sin andel när hon senare går bort. Kontrollera alltså om det finns ett testamente, och vad det säger. Finns inget testamente har din sambo och hennes syskon rätt till hela sitt arv direkt. Skulle de ändå välja att säga ifrån sig sin arvsrätt till förmån för frun, vilket de kan göra oavsett om det finns ett testamente eller inte, kommer de istället att få ut motsvarande sin andel av arvet efter sin far efter att frun gått bort. Med vänliga hälsningar,
Weronica NordinRådgivare