Verkställighetsföreskrift

Hej! Jag har i olika sammanhang stött på begreppet " verkställighetsföreskrift" har aldrig hört talats om detta förut och är nyfiken på vad det kan tänkas vara. Hoppas ni har tid och möjlighet att besvara min fråga!

Lawline svarar

En verkställighetsföreskrift är en föreskrift om verkställighet av lag. Detta framgår av 8 kap. 7§ 1st 1p regeringsformen. Regeringen har en egen normgivningmakt. Riksdagen stiftar lagar, regeringen stiftar förordningar. Lag står över förordning. Utöver regeringen rätt att utfärda en förordning kan de utfärda en verkställighetsföreskrift (som då gäller verkställighet av lag som riksdagen alltså utfärdar). _Enkelt uttryckt är verkställighetsföreskrifter föreskrifter som handlar om föreskrifter för hur en antagen lag skall kunna tillämpas i praktiken_. Exempelvis vilka blanketter som skall användas i vissa sammanhang. Tanken med en verkställighetsföreskrift är att den inte skall tillföra något väsentligt nytt utan det handlar mer om praktiska saker för hur en lag skall kunna tillämpas.
Lawline RådgivareRådgivare