FrågaAVTALSRÄTTAvtal13/09/2012

Avtals- och bevisfråga

Jag har förstått att en trasig parkeringsautomat inte är skäl för att slippa kontrollavgift för parkering, men om automaten skriver ut en felaktig biljett då? Jag parkerade på en parkering där det var "Avgift alla dagar 00-24" och "15 kr per timme". Jag köpte en biljett och placerade denna synligt innanför rutan, men jag noterade inte att biljetten angav att parkeringstiden gick ut samma klockslag som biljetten köptes. Jag fick en kontrollavgiftfaktura med motiveringen att biljetten hade gått ut klockan 14 (d.v.s. det klockslag den köptes). Som jag ser det har jag betalat en korrekt avgift (jag betalade 30 kronor och stod där ungefär 1,5 timme), biljetten (som parkeringsvakten enligt kontrollavgiftfakturan har fotograferat) bevisar detta. Är det verkligen skäligt att ta ut en kontrollavgift för att jag inte uppfattade att automaten var felaktig?

Lawline svarar

Hej, *Avtalsvillkor* Ur ren avtalsrättslig aspekt har du betalat för en tjänst som du inte fått. Du kan beakta informationen som du tog del av (Avgift alla dagar 00-24 och 15 kr per timme) som avtalsvillkoren. Man skulle kunna säga att företaget som har hand om automaten inte har följt avtalsvillkoren. Att det sedan är fel på deras automat får de stå för. Att det sedan blir fel i automaten innebär i grund och botten att du inte fått vad du betalat för. I praktiken bli en bevisfråga men som borde vara lätt att före i bevisning om det är som du säger. Givetvis skall du inte betala en kontrollavgift om du har betalat för två timmar men biljetten sade en (1) timme.
Lawline RådgivareRådgivare