Arvsrätt - Nytt testamente

Mina 2 barn ärver sin farmor tillsamman med min avlidna mans syster. 20100211 skrev min svärmor ett testamente att en fjärdel(50.000kr) var av obligationer på SHB-konto skulle tillfalla mina barn.Nov 2011 förföll obligationerna och istället för att köpa nya så fick barnens faster de 200.000 som gåva. Inget gåvobrev är skrivit utan bara det nya testamentet. Ett nytt testamente upprättades där det står att tidigare testamente är ogiltigt och att obligationerna och pengarna inte längre finns. Min svärmor avled juli 2012. Är det rätt att ge bort deras del som skett?

Lawline svarar

En testator har rätt att under sin livstid, återkalla, ändra, eller annars uttrycka sin vilja att testamentet inte längre ska vara giltigt. Testatorn har även rätt att göra det genom att författa ett nytt testamente. Din svärmor har alltså inte gjort något otillåtet. Regler kring detta finns att hitta i Ärvdabalkens 9-10 kapitel (https://lagen.nu/1958:637).
Erik Yderstedt KarlssonRådgivare