Särkullbarns arvsrätt

Hej, min far dog för några år sedan och han testamenterade bort allt till sin nya fru. Jag och min syeter är särkullbarn och fick ut våran laglott på hälften av vår faders egendom då han dog. Mao 12,5% vardera av den totala egendomen. Vad händer när min fars nya fru dör? Hon har i sin tur 2st egna särkullbarn (inga gemensamma). Får vi något från det som tillhörde vår far då även om hon testamenterar bort allt till sina egna barn?

Lawline svarar

Hej, En bröstarvinges rätt till laglott kan inte testamenteras bort, vilket innebär att 50 % av er fars egendom tillfaller dig och din syster (7 kap. 1 § ärvdabalken (ÄB)). Enligt din utsaga har så skett - du och din syster har fått den del av egendomen som ni, enligt lag, har rätt till. Resten av egendomen har, som du skriver, tillfallit den nya hustrun. Det är numera hennes egendom, vilket ger henne rätt att testamentera den till sina egna barn. Svaret på din fråga är således att ni inte har lagligt stöd för att utfå den egendom som tidigare tillhört eran far, eftersom ni redan har tilldelats laglotten. Ärvdabalken finner du genom att klicka på följande länk: https://lagen.nu/1958:637. Vänliga hälsningar,
Azra SkorupanRådgivare