FrågaAVTALSRÄTTAvtal01/09/2012

Avtalsbrott

Jag har köpt ett hus och avtal är träffat. Säljaren som ska flytta till annat land sa att jag kunde behålla alla möbler och vi träffade ett avtal om detta. Vi gjorde detta istället för att slå av på priset, som var något högt. När det nu är dags att flytta in så tog säljaren alla möbler med sig och rev avtalet. Jag har en fotokopia kvar. Hur ska jag gå tillväga?

Lawline svarar

Hej Rebecca och tack för din fråga! Det du beskriver är ett avtalsbrott vilket innebär att en part inte presterar i enlighet med avtalet. Då du och säljaren har ingått ett giltigt avtal avseende möblerna är säljaren strikt ansvarig att uppfylla sin avtalsförpliktelse och då säljaren har tagit med sig dem så begår denne avtalsbrott. Avtal ska hållas; pacta sunt servanda. Att säljaren efter avtalsslutet river avtalet påverkar inget. Du kan välja att inleda en juridisk process och kräva att säljaren fullgör sin skyldighet enligt avtalet. Detta kallas för fullgörelsetalan, som innebär att du stämmer säljaren och kräver att han ska fullgöra sin del, så att du erhåller möblerna. Av det du beskriver så finns det en stor möjlighet att du får rätt. Den juridiska processen kommer att kretsa kring själva bevisfrågan, så det är bra att du har en kopia av avtalet eftersom säljaren rev sitt. Med vänlig hälsning,
Angelica RigbornRådgivare