Särkullbarn, laglott och efterlevandes bankuppgifter.

Hej Vi är ett gift par med särkullebarn o har skrivit ett testamente där det står att den överlevande skall erhålla den avlidnes alla tillgångar med fri förfoganderätt. Hur stor del får särkullebarn om en avlider, samt kommer den överlevandes bankuppgifter upp vid ouppteckning?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Angående din första fråga, om hur stor del särkullbarn får när en av makarna avlider lyder svaret som såhär: Ett särkullsbarn har alltid rätt att få ut sin laglott, det vill säga hälften av särkullbarnets arvslott. Detta oavsett om det finns ett skrivet testamente eller inte. Laglotten är alltså hälften av den avlidens tillgångar. Se 7 kap 1 § Ärvdabalken (ÄB) samt 2 kap 1 § ÄB. Särkullbarnet kan genom att begära jämkning i testamentet inom sex månader från det att särkullbarnet mottog testamentet enligt 7 kap 3 § ÄB, få ut sitt arv direkt efter sin förälders död. Särkullbarnet kan dock välja att avstå sin laglott för att istället ta ut sin andel när båda makarna har avlidit enligt 3 kap 9 § ÄB. Innan särkullbarnet kan få ut sin arvslott/laglott så måste den efterlevande maken dock erhålla egendom som motsvarar minst fyra basbelopp vid bodelningen (basbeloppsregeln 3 kap 2 § ÄB). Angående din andra fråga gällande den överlevandes bankuppgifter vid bouppteckning så lyder svaret som så: Reglerna kring bouppteckning finner du i 20 kap i ÄB. https://lagen.nu/1958:637#K20P1S1 I kapitlets 4:e § står det att om den döde var gift, skall båda makarnas tillgångar och skulder var för sig antecknas och värderas. Alltså kommer den överlevandes bankuppgifter upp vid en bouppteckning. Vänligen,
Isabelle JanssonRådgivare